איך תדעו אם רואה החשבון שלכם מתרשל בתפקידו?

אז איך תדעו אם רואה החשבון שלכם מתרשל בתפקידו??

חבר'ה, היום אני רוצה לדבר איתכם על נושא רגיש:

רואה החשבון שלכם.

למה רגיש? בואו נדבר שנייה בכנות: בינינו, ברוב המקרים אין לנו מושג ירוק מה הוא עושה, ואנחנו לוקחים כל משפט שלו כתורה מסיני. הרי בשביל זה אנחנו משלמים לו, לא? ברור שהוא בצד שלנו, והכי רוצה בטובתנו.

 

אבל שאלה לי אליכם – מה ההבדל בין רואה חשבון גרוע, בינוני או מעולה? ברצינות, האם יש לכם את היכולת להבדיל או לדעת באיזו קטגוריה רואה החשבון שלכם נמצא? אז אספר לכם סיפור אישי שימחיש את הנקודה הזו, ואז אראה לכם בדיוק מה כדאי לכם לדעת ולבדוק בשביל לוודא שהכספים שלכם והזכויות שלכם מול רשויות המס נמצאים בידיים טובות.

 

לפני כחמש שנים טופלתי על ידי רואה חשבון שהיה ללא ספק סופר מקצועי, משרד מהמם (לא אשכח את שולחן העץ הכבד אצלו בחדר שהיה נראה כמו מסצנה של פרקליטי אל. איי.) ונגישות.

אחרי כשנה של פעילות, קיבלתי יום אחד מכתב עם צבעים אדומים ממס הכנסה על חוב שהצטבר.

כמו שכבר יצא לכם להכיר אותי – מיותר לציין שאני אזרח משלם בזמן וכאלו, נכון?

אז ברור שהמכתב הפתיע אותי וצלצלתי אליו מיד. "אה, זה סתם שטויות" הרגיע אותי "כנראה איזה פקיד שם עשה טעות. נטפל בזה מיד".

 

מה עוד צריך, הא?

 

נרגעתי והמשכתי בעיסוקיי.

כשהגיע המכתב השני (שבו משום מה הפונט האדום המפחיד נראה כבר ממש בורדו) צלצלתי אליו שוב.

"אויש, הטפשים האלו… אנחנו על זה, אל תדאג."

[אגב רמז – כשרואה החשבון שלך אומר לך "אל תדאג" ולא מפרט מעבר לזה – תדאג!]

 
 
 

אקצר ואגיע לחלק שבו אחרי מספר שבועות קיבלתי טלפון מהבנק שפאקינג עיקלו לי את החשבון!

לי, הילד החננה הממושקף, שהכי מקפיד לשלם לכולם בזמן, שבדיוק שלשום הזכיר לילדה שלו שהיא חייבת 2 שקלים לחברה שלה, ושחשוב להחזיר לה כמה שיותר מהר.

לי, עיקלו את החשבון בגלל חוב למס הכנסה. טוב, אז ברור שרמת ההיסטריה הייתה בשחקים, ולקח כמה ימים לפתור את כל העניין, בלי יכולת לשלם לאף אחד או לקבל כספים. ומסתבר שהטעות (והרשלנות) הייתה של רואה החשבון לאורך כל הדרך שקיבל את כל הכסף הנדרש אבל לא נכנס לעובי הקורה בשביל לברר למה לעזאזל מס הכנסה ממשיך לטעון שיש חוב.

אז אני רוצה לומר לכם שהדבר הזה היה שעון מעורר עבורי.

והנה הלקחים שהפקתי, ואני מקווה שיעזרו גם לכם:

 

1. זאת האחריות שלי, לדעת להבדיל בין רואה חשבון טוב או גרוע. ואם אני לא אדע מה ההבדל בין השניים, אני תמיד אמצא את עצמי בצד הגרוע (כי אחפש מן הסתם את הזול יותר).

(אני כמובן מקצין קצת עם הביטוי "גרוע" אבל הבנתם למה אני מתכוון…)

 
 
 

2. והנה נקודה חשובה – ההתרשלות של רואה החשבון שלי לא התחילה כשקיבלתי התראות ממס הכנסה, אלא ההתראות רק היו ביטוי להתרשלות הזו.

ההתרשלות הייתה למעשה לאורך כל הדרך, על ידי כך שבעצם הייתי חלק מעדר הלקוחות שלו, ולא היה לו באמת מושג מה קורה אצלי בעסק.

התרשלות אגב, הגיעה בהרבה צורות נוספות – הפתעות מס תכופות (פתאום מסתבר שאני חייב לביטוח לאומי או למע"מ, וזה קורה שוב ושוב מדי שנה…), איבוד ניירת ועוד.

3. נכון שאני משלם שכר טרחה לרואה החשבון מדי חודש, אבל זה לא אומר שעלי לשחרר את כל הנושא הזה ושרק הוא צריך להתעסק עם הכספים שלי.

יש הבדל גדול בין להוציא דברים בעסק ממקום של חוזקה לבין מקום של חולשה

אם אני אומר לעצמי שאני לא מבין בנושא הזה, אני מכניס את עצמי מיד למקום של חולשה, ולעולם לא אדע אם הוא מבצע את תפקידו כמו שצריך.

אז בטח שלא שצריך להבין בחוקי המס כמו רואה החשבון, אבל זה קריטי לדעת מה הוא עושה, להבין מונחים בסיסיים, ולהיות מסוגל לפקח על העבודה שלו.

מה שמביא אותי לנקודה הבאה –

4. אין מצב שמדברים עם רואה החשבון רק פעם בשנה.

זו חובתי לקבוע עם רואה החשבון שלי לפחות פעם ברבעון או שלישון.

אם אני משלם מקדמות, אני רוצה שיבדוק שהן בהלימה לתנודתיות העסק, שיוודא שכל נקודות הזכות שלי באות לידי ביטוי, שיעשה לי סימולציות מס לתרחישים שונים בכדי להבין מה הכי משתלם עבורי, ועוד.

הבנתי שלא משנה כמה טוב יהיה רואה החשבון, זו עדיין אחריות שלי לעדכן אותו בכל מה שקורה בעסק שלי, ואם אני לא עושה זאת, אז אין מה להיות מופתע אחר כך מהפתעות מס…

(אגב, רק אציין, שגם החזרי מס, במיוחד אם הם גדולים וחוזרים מדי שנה, מעידים על כך שרואה החשבון לא נמצא עם היד על הדופק בכל הקשור לעסק שלך, כי ככל הנראה שילמת יותר מדי במהלך השנה, והרבה פעמים זה כסף שאנחנו צריכים אותו…)

בכל מקרה, סוף טוב הכל טוב.

החלפתי מאז רואה חשבון והטמעתי את שיטת פרופיט פירסט בעסק שלי (רווח לפני הכל), ומאז לא חוויתי הפתעות מס, או בכלל התעסקות כלשהי עם כספים לרשויות, וזה שקט נפשי שאין כדוגמתו…

במיוחד שאצלי הכספים לרשויות נכנסים לחשבון בנק נפרד, אז אני בכלל לא רואה אותם ולא צריך להתעסק איתם, וזה מדהים לכשעצמו.

 

5 / 5. 1

דילוג לתוכן